Leren in de praktijk maken wij levensecht. Wil je weten hoe? Lees meer over hoe wij levensecht leren op Het Perron.

De praktijk staat bij ons centraal. ‘Levensecht leren’ is wat wij zoveel mogelijk toepassen. Dat houdt in dat leerlingen zoveel mogelijk leren in praktijksituaties. Niet alleen door het volgen van stages, maar ook door theoretische kennis in de praktijk uit te voeren. Levensecht leren is verweven met onze manier van leren, werken en doen. 

Onze faciliteiten maken leren levensecht

Het Perron is gehuisvest in een modern schoolgebouw met alle mogelijkheden om praktisch bezig te zijn. Het Perron heeft alle faciliteiten om het leren in de praktijk mogelijk te maken. Denk aan goed uitgeruste praktijklokalen, zoals een professionele keuken en restaurant, een beautysalon of een autowerkplaats en volledig ingerichte lesruimten met hout- en metaalbewerkingsmachines. 

Naast dat het gebouw van Het Perron volledig is uitgerust om praktijkgericht leren te faciliteren, heeft Het Perron nog een aantal unieke locaties of initiatieven die het leren levensecht maken.

De praktijk levensecht ervaren met stages

Stages zijn verweven met de verschillende opleidingen op Het Perron. De manier van stage lopen verschilt per niveau en profiel. Wat jouw leerroute ook is, je krijgt hoe dan ook vaak de mogelijkheid de praktijk in het lokale bedrijfsleven te ervaren. De manier waarop jouw stages worden ingevuld is laagdrempelig. Bovendien hoef je je nooit zorgen te maken over een stageplek. Het Perron is sterk verbonden met het lokale bedrijfsleven en heeft de mooiste stageplaatsen en bedrijfsbezoeken al voor je geregeld. 

Op Het Perron maken we leren levensecht. Daar waar mogelijk gaan we aan de hand van opgedane theoretische kennis deze toepassen in de praktijk. Enkele voorbeelden:

  • Kunststromen - bij beeldende vorming krijgen leerlingen eerst de theorie uitgelegd over verschillende kunststromingen. Daarna gaan leerlingen zelf bezig met de praktijk. Met allerlei materialen gaan zij aan de slag om de kunststroming tot leven te wekken.
  • Hartkamers - bij biozorg krijgen leerlingen meer informatie over het menselijk hart. Hoe werkt het hart? Met een varkenshart, dat veel lijkt op een mensenhart, gaan we het hart in de praktijk ontleden. Leerlingen ontdekken zo de hartkamers, zien de aorta en hartkleppen. 
  • Sportvoeding - vanuit biozorg krijgen leerlingen de opdracht om een sportdrank te ontwikkelen. Ze leren alles over voedingstoffen en de taken die deze voedingsstoffen in het menselijk lichaam hebben. Hoe ziet dan een goede sportdrank eruit? Leerlingen gaan aan de slag met het ontwikkelen van een recept en het daadwerkelijk maken van de sportdrank.
  • Rekenen en op schaal tekenen - in het tweede jaar krijgen leerlingen met wiskunde maten en gewichten. Zo gaan leerlingen de inhoud van een blik bonen berekenen. Daarna krijgen zij de opdracht om te controleren of het klopt wat fabrikanten aan inhoud op de verpakking zetten. Een ander voorbeeld is de opdracht schaaltekenen. Leerlingen krijgen eerst uitleg over schalen. Daarna gaan ze zelf aan de slag door hun eigen kamer op schaal te tekenen.
  • Bezoek Grebbeberg - in de Perronweken gaan leerlingen aan de slag met thema’s. We behandelen de theorie van de Tweede Wereldoorlog en wat er zich hier regionaal allemaal heeft afgespeeld. Vervolgens wordt er een bezoek gebracht aan de Grebbeberg. Ook worden de bunkers en loopgraven bezocht. 
  • Je eigen land besturen - leerlingen gaan aan de slag met thema’s zoals burgerschap en bestuur. De praktijkopdracht daarbij doen de leerlingen met Globaland. Daarbij krijgen de leerlingen de taak om in twee dagen in een virtuele omgeving hun eigen land te bouwen en te besturen.

Wij helpen je graag!

Geen antwoord gevonden op je vraag? Zo kun je contact opnemen